Kategoriarkiv: Aviser

Hvem er “os” – eller hvad man kan få ud af tal

Jyllands-Posten (via 24Timer) brillierer i dag med følgende overskrift på fpn.dk:

Mobilkameraer går os på nerverne

Os. Kan det mon være journalister? Ansatte på Jyllands-Posten? 24Timers læsere? Danskerne?

Hvis det virkelig er danskerne der er tale om, så er chancen for at du er en af de generede danskere ganske, ganske lille. Det viser sig nemlig at andelen af generede medborgere er 1 ud af 12 danskere. Det svarer til 8 1/3 procent.

Vi prøver lige denne overskrift i stedet:

92 procent af danskerne har aldrig på noget tidspunkt følt sig generet af mobilkameraer

Ikke helt samme klang over det, vel?

Når jeg læser artikler i avisen eller på nettet, støder jeg ofte på den slags misbrug af tal. Tallene er i denne sammenhæng meget taknemmelige for de lader sig nemt lege med, især hvis man som læser enten ikke kan regne eller ikke læser hvad der rent faktisk står.

Update: Nu er DR også hoppet på limpinden. Tsk, tsk, tsk.

Op som en løve, ned som et lam

“Klart VKO-flertal”, tordner overskriften på JP.dk og det er så konklusionen på en undersøgelse foretaget af Rambøll.

Så er den potte ude, skulle man tro.

Tro om igen. Overskriften falder ned som et lam. Det viser sig for det første, at vi som læsere slet ikke får tallene at se – vi må forlade os på Jyllands-Postens journalist og hans fortolkning af de usete tal. Man skal også et stykke ned i teksten, før det afslører sig at det klare flertal er på 3 mandater og at det i øvrigt forudsætter at Enhedslisten slet ikke kommer ind i Folketinget. Desuden trækker journalisten allerede i første afsnit selv i land:

 Gamle dage er så småt ved at være vendt tilbage til dansk politik. I en ny måling fra Rambøll mønstrer den gamle akse med Venstre, de konservative og Dansk Folkeparti igen et nogenlunde komfortabelt flertal på 93 mandater.

Det klare flertal er allerede i løbet af få ord blevet reduceret til et nogenlunde komfortabelt flertal.

Nu er Jyllands-Posten jo langt fra det eneste medie, der udtaler sig i blokbogstaver og meget stramme vinkler. Har du en lille tåre i øjenkrogen, er du i følge Ekstra Bladet “tæt på sammenbrud”, men EB og JP er jo også i samme koncern.

En, to, mange

“Aviser kræver Olsens afgang” står der på alle internetavisernes forsider i dag efter 1-3 nederlaget til Spanien i gårsdagens landskamp. Stiften.dk, JP.dk, BT.dk, Politiken.dk, Berlingske.dk, JydskeVestkysten.dk og Nordjyske.dk har alle den samme historie fra Ritzau højt placeret. (EB.dk havde den også, indtil deres egen sportsleder blev lagt online.)

Nysgerrig som jeg er spekulerede jeg straks på hvor mange af de danske dagblade, der så rent faktisk krævede at den danske landstræner skulle forlade posten.

To, viser det sig. Hele to.  Ekstra Bladet og BT. En, to, mange. Politiken er især ude med den store generalisering i underrubrikken:

Det er tid til trænerskifte, mener en række kommentatorer efter nederlaget til Spanien. Ståle Solbakken nævnes som bedste kandidat.

Artiklen nævner én navngiven kommentator samt Ekstra Bladet. Der skal åbenbart kun to til en række. En, to, række.