Spild af politiets tid (og papir)

Hvis man fra tid til anden undrer sig over, hvorfor der er en konstant debat om offentlige nedskæringer og serviceforringelser, så er her et eksempel på hvad Københavns Politi for eksempel får tiden til at gå med:

“En online-anmeldelse af et cykeltyverier starter sit liv på Københavns Politigård, der sorterer anmeldelserne og sender dem som mail ud til de enkelte politistationer.

Samme informationer tastes ind igen
Her bliver mailen printet ud af en politibetjent, som derefter – manuelt – taster de samme informationer om tid og dato for tyveriet, stelnummer på cyklen, farven og gerningsstedet ind i et andet program.”

fra Politiken.dk

Det virker ofte rystende uigennemtænkt, når store (ofte offentlige) organisationer indfører IT-systemer. Min formodning i dette tilfælde er, at beslutningstagerne har valgt at spare på funktionaliteten for at spare penge – hvilket i den sidste ende viser sig at koste mere manuelt arbejde og flere penge. Men så er der sikkert tale om en anden kasse, og dermed andres ansvar. Jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig at en ansvarlig udvikler eller projektleder ikke har gjort opmærksom på problemet, men det er erfaringsmæssigt sjældent, at der offentligt placeres et ansvar i sådanne tilfælde. Desværre.

Skriv et svar